Boeken

De afgelopen jaren zijn diverse boeken verschenen over de relatie tussen internet, overheid, politiek en burgers. Een deel van deze boeken gaat in traditionele internettoepassingen, een deel gaat over de opkomst van sociale media binnen dit domein.

Rahaf Harfoush – Yes we did

Harfoush werkte mee aan de campagne voor Obama bij de presidentsverkiezingen van 2008. Zij doet uitgebreid verslag van de middelen die tijdens de campagne zijn ingezet en de activiteiten die daar omheen zijn georganiseerd. Harfoush hoopt dat sociale media ook tijdens het presidentschap van Obama een grote rol gaan spelen. Hoe dat precies in de praktijk gebracht moet worden, blijft onduidelijk.

Zephyr Teachout en Thomas Streeter – Mousepads, shoe leather and hope

Een veel besproken campagne voor de Democratische nominatie voor het presidentschap is die van Howard Dean uit 2004. Dean zette als een van de eersten allerlei online toepassingen in om zijn aanhang te bewegen zelf actief te worden binnen zijn campagne. Teachout en Streeter beschrijven de verhalen van actieve Dean-aanhangers die terugkijken op de campagne die voor anderen als voorbeeld zou gaan dienen.

Morley Winograd en Michael Hais – Millennial Makeover

Eens in de vier decennia vindt er in de Verenigde Staten een grote politieke omwenteling plaats. Meestal betekent het dat de ene partij decennialang dominant wordt en de andere partij langere tijd niet of nauwelijks nog presidenten levert. Winograd en Hais voorspellen een dergelijke omwenteling in de VS, omdat sociale media voor een nieuwe groep kiezers heel belangrijk zijn geworden om zich over politiek te informeren.

Beth Simone Noveck – Wiki government

Noveck introduceert het begrip ‘collaborative democracy’: een democratie waarin burgers informatie kunnen aanleveren aan de overheid en zo een bijdrage kunnen leveren aan allerlei overheidsdiensten. Noveck heeft zelf ervaring opgedaan bij een project waarbij burgers informatie konden verstrekken aan het Amerikaanse patentbureau, op basis waarvan dat bureau makkelijker en beter beslissingen kon nemen over het verstrekken van patenten.

Victor Bekkers e.a. – De virtuele lont in het kruitvat

Bekkers en zijn groep onderzoekers bekeken op basis van enkele Nederlandse voorbeelden welke rol oude en nieuwe media spelen bij de mobilisatie van burgers voor politieke kwesties. De mobilisatie van individuele burgers blijkt niet uit het niets te komen, maar heeft altijd een verband met factoren als maatschappelijke onvrede, die de mobilisatie helpen. Sociale media maken de verspreiding van protest makkelijker dan voorheen, maar zijn geen voldoende voorwaarde.

Viktor Bekkers en Albert Meijer – Cocreatie in de publieke sector

Bij cocreatie in de publieke sector werken verschillende partijen samen aan de agendering, ontwikkeling en uitvoering van overheidsbeleid. Bekkers en Meijer bespreken voorbeelden van cocreatie in Nederland, waarmee een zeer breed, maar ook vaag beeld opdoemt over nut en noodzaak van cocreatie. Soms is cocreatie simpelweg bloggen op een website, andere keren is het discussiëren op een forum, en soms is het direct meedoen aan bestuurlijke projecten.

Costas Panagopoulos – Politicking online

De verkiezingscampagnes zijn de laatste jaren van karakter veranderd en spelen zich steeds meer af op digitale media. Panagopoulos en enkele andere onderzoekers bekeken de vraag hoe deze campagnes er in deze nieuwe situatie uitzien. Zowel optimisten als pessimisten over sociale media kunnen argumenten vinden voor hun standpunt. Zo zijn lang niet alle kandidaten druk bezig contact te leggen met hun achterban en hebben sommige marketingtechnieken tijdens de verkiezingen nauwelijks effect.

Richard Davis – Politics online

In dit boek onderzoekt Davis welke Amerikanen online actief zijn op blogs, chatrooms en discussiefora. Er blijkt sprake van een belangrijk probleem: degenen die online discussiëren zijn niet representatief voor de Amerikaanse bevolking, want zij zijn veel politiek betrokkener dan burgers die online niet discussiëren. Dit verschil komt ook terug bij het onderscheid tussen burgers die alleen bijdragen lezen en burgers die ook reageren.

Cass Sunstein – Republic.com 2.0

Sunstein komt met een kritiek op hoe burgers internet gebruiken. Er komen steeds meer partijdige blogs, waar burgers informatie kunnen vinden die aansluit bij hun verwachtingen. Sunstein roept de vraag op of dit wel goed is voor de democratie: het is essentieel dat burgers ook met informatie in contact komen die ze niet willen horen. Burgers met de meest onrealistische ideeën, kunnen internet gemakkelijk gebruiken om die ideeën steeds weer bevestigd te zien.

Matthew Hindman – The myth of digital democracy

Dit boek vormt een stevige kritiek op het idee dat burgers als individu via internet een miljoenenpubliek kunnen aanspreken. Dit is volgens Hindman in theorie mogelijk, maar niet in de praktijk: websites van burgers zijn vaak onvindbaar. Er zijn nauwelijks links naar deze websites, en daarom kunnen zoekmachines deze nauwelijks vinden. En als zoekmachines ze vinden, staan ze niet op de eerste pagina’s met zoekresultaten, waardoor alsnog niemand ervan kennis neemt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s